- uttrycka dig när du pratar och skriver
- läsa och analysera olika texter
- anpassa ditt språk till de som lyssnar eller läser, till ditt budskap och till situationen
- känna igen vad som är typiskt för svenskan och använda regler för hur man pratar och skriver
- söka information från olika källor och värdera dem
Genom att jobba med att skriva faktatexter tränar vi alla fem förmågor.
Vi har startat upp detta genom att vi i måndags pratade om faktatexter i
allmänhet.
• Syftet med texten är att man skall kunna lära sig om
något
• Texten är indelad i tydliga stycken, gärna med rubriker
som visar vad
de handlar om
• Styckesindelningen skall underlätta så kallad sökläsning
där man enkelt kan
hitta svar på frågor
• Det finns ofta siffror i texten
• Ibland finns bild och bildtext
Efter det fick eleverna en uppgift att skriva en egen faktatext.
Uppgiften:
Du skall nu skriva en egen faktatext för hand.
Normalt sett
är en faktatext skriven om något som är sant,
men denna gång skall texten skall
handla om ett hittills oupptäckt djur,
som du skall fantisera ihop. Du skall
beskriva utseende, storlek, vikt,
svagheter, styrkor, hur den jagar eller
vilken föda den föredrar, var den lever mm.
Texten skall delas in i stycken så att den är enkel att
läsa.
Gör underrubriker som talar om vad stycket handlar om.
Gör gärna en
tankekarta först om du tycker att det är lättare,
så du ser vilka stycken du
kommer behöva. Du har möjlighet
att skapa vilket djur du vill! Kanske blir det
världens minsta
däggdjur med tio ben och som bara väger 1 gram, eller kanske
blir det en korsning mellan kamel och lejon, som äter spindlar och
låter som en
tupp. Bara din fantasi sätter gränser.
Texten bedöms formativt genom att jag ger feedback på följande bedömningspunkter
- styckesindelning
- innehåll
- fakta
- stavning
- skiljetecken
Många spännande djurarter har presenterats!
Kattbjörn, Whakawhaka, Giraffhunden, Önskedjuret och Kutt bland andra.
Nästa steg i träningen av att skriva faktatext har varit att välja
ut en historisk person eller ett djur som finns med i filmen
Natt på museet. Denna person, eller detta djur ska eleverna
nu få söka fakta om på internet och skriva ihop en kortare
faktatext. Vi kommer hålla fast vid samma bedömning även
vid detta träningstillfälle.
/Emelie
.