Vi har i veckan startat ett arbete om Samer.
Kunskapskraven har presenteras enligt följande
för eleverna:
Att utveckla:
§Du kan berätta olika fakta om
samerna
§Du kan visa på en karta var Sapmi ligger
§Du kan förklara hur sametinget
fungerar.
§Du kan förklara vad ett
minoritetsfolk är.
§Du kan förklara vilka rättigheter
samerna har.
§Du kan ge exempel på berättelser ur
den samiska religionen.
§Du kan berätta olika fakta om
samernas historia.
Efter detta har eleverna själva fått bestämma
hur de vill jobba med detta område och hur de
vill visa mig hur den kan. De röstade fram att
de vill jobba i grupper som de väljer själva. De
kommer söka fakta på internet och i material
som vi fått skickat till oss från samiskt
informationscentrum. Redovisning av vad de kan
kommer ske genom att grupperna gör planscher
utifrån de punkter som ska utvecklas.
hur de vill jobba med detta område och hur de
vill visa mig hur den kan. De röstade fram att
de vill jobba i grupper som de väljer själva. De
kommer söka fakta på internet och i material
som vi fått skickat till oss från samiskt
informationscentrum. Redovisning av vad de kan
kommer ske genom att grupperna gör planscher
utifrån de punkter som ska utvecklas.
Vi kommer även lyssna på och på olika sätt läsa
Ann-Helén Laestadius härliga böcker om
Agnes och Henrik.
.




