Vi mjukstartade denna första skoldag av vårterminen med att göra klart saker som vi inte hunnit med under hösten. Vi lyckades landa en hel del saker, arbetet med samerna, de nordiska sagoförfattarna, de flesta hann klart med sina fina engelska sagor och några få jobbade igenom matteplaneringen i statistik.
Vi har kommit mer än halvvägs i den tredje boken om Agnes och Henrik. Den fjärde och sista delen kommer eleverna läsa hemma som läsläxa. De kommer få de sidor de ska läsa mailade till sig i vår grupp samt de frågor som hör till texten. Detta startar först nästa vecka, då de första läxorna delas ut!
Vill påminna lite om läsning -igen! Inte för min skull, utan för era barns skull...
Anna Tebelius Bodin - föreläsare och pedagog utbildad vid Harvard. Utbildar elever, lärare och andra yrkesverksam i lärande och motivation skriver så här:
På jullovet, liksom på sommarlovet, ökar skillnaderna mellan barns läsförmåga. Vissa barn läser mer än annars eftersom de är lediga, medan andra barn inte läser alls när skolan inte kräver det. Hjärnan formar sig efter vad den får för uppgifter. Att läsa är bland det mest komplexa uppgifterna hjärnan gör automatiserat, men för att komma dit och upprätthålla förmågan, krävs mycket(!) läserfarenhet. Särskilt viktig är träningen före puberteten, eftersom hjärnan då genomgår en "renovering" som stärker använda system och prioriterar ner mindre utnyttjade system.
- Bara 30% av småbarnsföräldrar läser dagligen för sina barn.
- Läsvanan hos barn följer läsvanorna i hemmet.
- Manliga förebilder som läser för, inför och med barn har störst påverkan på läsvanorna hos barn.
- Föräldrar som bara läser på skärmar får förstås samma egna effekt på den egna hjärnan, men barnen ser inte nödvändigtvis att de läser och härmar därför bara skärmvanan.
Läs med barnen, inför barnen och för barnen. Det gör skillnad!
Nästa vecka jobbar vi efter schemat som vanligt!
/Emelie