fredag 11 mars 2016

Veckobrev v.11

Då var vi igång igen och jag känner en härlig energi i gänget! Sportlovet har gjort sitt och jag tror att ljuset påverkar oss alla positivt med mer ork.
Alla elever är klara med fysiken och har fått feedback och feedforward på sina examinationer, den planeringen är bedömd och ligger ute i Dexter.
Nästa vecka får vi även en utedag och vi hoppas så klart att det blir sol och många sköna svängar i backen och längdspåren. De som behöver liftkort behöver ta med sig 100kr på måndag, om man inte redan gjort det. Pengar om man behöver hyra utrustning tar man med på onsdag. Sist, men inte oviktig, en liten matsäck!

Läxor
torsdag: Hitta hem, kapitel 29, 30, 31 och 32 frågor i One Note och text i vår mailgrupp
torsdag: Imagine - Sjung och lär dig texten med hjälp av  Youtube - sök på Imagine lyrics -SING!
fredag: Matteprov, fyra räknesätt, bråk, decimaltal och procent
fredag: Allt mellan himmel och jord - Amanda


Annat som händer under veckan är:
Inomhusidrott på tisdag.
Friluftsdag i Grönklitt på onsdag.
Kängurutävling på torsdag.
Förberedelse inför Melodifestivalen tillsammans med 5B på fredag.
Sista dag för att komplettera sitt prov i religion är på fredag, det ska mailas som bifogad kopia till Emelie, Behöver du hjälp med att skicka mailet så säg till så hjälper jag.


Kroppen
Idag började vi på allvar med arbetet om kroppen.
Vi kommer att arbeta med att se filmer, läsa tillsammans i en faktabok, göra olika arbetsblad, diskutera i helklass. Vi kommer sammanfatta det vi lär oss genom tankekartor. Dessa kommer ligga till grund för muntliga presentationer som alla elever kommer göra så småningom. Alla ska få chansen att göra två presentationer så att de känner att de kan utvecklas. Se matriser här nedan. Allt kommer avslutas med en skrivuppgift.






Matris för människokroppen år 5 Matris för muntlig presentation år 5

Nivå 1

  • Jag kan namnet på några av kroppens organ.
  • Jag kan förklara någon av människans livsfunktioner.
  • Jag har kunskap om att bakterier och virus orsakar sjukdomar.
  • Jag har kunskap om att det finns saker som förebygger sjukdomar.
  • Jag har kunskap om att kroppen förändras under puberteten.
  • Jag har kunskap om och visar förståelse att människor känner olika inför relationer och sexualitet.

Nivå 2

  • Jag kan namnet på flera av kroppens organ , deras placering och funktion.
  • Jag kan förklara människans flesta livsfunktioner.
  • Jag kan ge exempel några sjukdomar som orsakas av respektive bakterier eller virus.
  • Jag kan ge exempelnågra olika saker som är förebyggande för sjukdomar.
  • Jag kan ge exempel på några olika saker som händer i kroppen under puberteten.
  • Jag kan ge exempel på vad identitet, jämställdhet, relationer, ansvar, kärlek och sexualitet är

Nivå 3

  • Jag kan namnet på kroppens alla organ (som vi jobbat med), deras utseende, placering, funktion och samverkan.
  • Jag kan koppla samman organen med livsfunktionerna andning, cirkulation, näringsintag och rörelse.
  • Jag kan koppla samman flera olika förebyggande saker och hur de påverkar min hälsa.
  • Jag kan berätta med flera detaljer om vad som händer i kroppen under puberteten.
  • Jag kan resonera om identitet, jämställdhet, relationer, ansvar, kärlek och sexualitet och deras samband.


Matris för muntlig presentation år 5
(denna är ej presenterad för eleverna än, kommer gås igenom efter påsklovet)


Nivå 1

  • Jag berättar det viktigaste av innehållet med hjälp av en tankekarta.
  • Jag berättar så sammanhängande att det blir förståeligt.
  • Jag talar rätt så starkt, tydligt och långsamt mesta delen av redovisningen.
  • Jag använder blick och kroppsspråk genom att titta på klassen och har kontroll över mina 
  • kroppsrörelser

Nivå 2

  • Jag berättar det mesta av innehållet med lite hjälp av en tankekarta.
  • Jag berättar med en inledning, avslutning och tydlig struktur som hjälper lyssnaren att förstå.
  • Jag talar starkt, tydligt och långsamt hela redovisningen.
  • Jag använder blick och kroppsspråk genom att jag flyttar blicken mellan personer, ser 
  • avslappnad ut och använder ibland kroppsspråk för att förtydliga.

Nivå 3

  • Jag berättar det mesta av innehållet med lite hjälp av tankekarta och egna tankar.
  • Jag berättar med en intresseväckande inledning, uttänkt avslutning och en tydlig struktur
  •  som hjälper lyssnaren att förstå.
  • Jag talar starkt tydligt och långsamt hela redovisningen och ändrar tonhöjd och tempo för
  •  att förtydliga delar av innehållet.
  • Jag använder blick och kroppsspråk genom att jag låter blicken vandra, ser avslappnad ut,
  • rör mig ledigt och använder ofta kroppsspråk för att förtydliga.



Trevlig helg till er!

Hör av er om ni undrar över något, så klart!





/Emelie










.