De områden vi kommer beröra i samhällskunskapen är, politik, mänskliga rättigheter, medier & opinion samt regler & lagar. Detta blir genom några läsläxor av faktatexter, där eleverna ska formulera frågor till den text de läst. Vi tittar på en del faktatext gemensamt här i skolan på storbilden. Vi diskuterar och resonerar massor i gruppen. Framförallt så kopplar vi allt detta till en av världens mest lästa ungdomsböcker - Hungerspelen. Den läser jag som högläsningsbok, efter varje kapitel sammanfattar vi kring just punkterna politik, mänskliga rättigheter, medier och opinion samt regler & lagar. Detta har jag haft som tradition i årskurs fem i ganska många år nu och det är alltid lika uppskattat. (Ni får gärna dämpa suget där hemma över att se filmen, för de som ännu inte sett den populära filmen. Det är ju mycket mer spännande att höra boken här om man inte vet hela storyn innan...) Här kommer matrisen:
Om ni undrar vad Panam är, så är det namnet på landet i Hungerspelen.
Nivå 1
•Jag
vet att begreppen demokrati och diktatur finns.
•Jag
vet att det finns vissa lagar och regler i Sverige.
•Jag
vet att vi har en riksdag och regering i Sverige.
•Jag
vet att vi har olika rättigheter och skyldigheter i Sverige.
•Jag
vet att det finns olika medier som sprider information och nyheter.
Nivå 2
•Jag kan
beskriva några
skillnader mellan demokrati och diktatur. Dessa beskriver jag med hjälp av
Sverige och Panam.
•Jag kan ge exempel på någon
av Sveriges grundlagar och beskriva hur den fungerar i Panam.
•Jag kan ge något
exempel på hur Sveriges regering och
riksdag jobbar och jämföra det med hur Panam styrs.
•Jag kan ge
exempel på några
männskilga rättigheter och jämföra dessa med
hur de efterlevs i Panam.
•Jag kan ge exempel på någon media och hur de sprider infromation och nyheter I Sverige, detta
jämför jag med hur
media fungerar i Panam.
Nivå 3
•Jag
kan beskriva flera skillnader
mellan demokrati och diktatur med många
detaljer.
Dessa beskriver jag med hjälp av Sverige och Panam.
•Jag
kan ge flera exempel på Sveriges grundlagar med många detaljer och
beskriva hur dess fungerar i Panam.
•Jag
kan ge flera exempel och detaljer
på hur Sveriges regering och riksdag jobbar och jämföra det med hur Panam
styrs.
•Jag
kan berätta med många detaljer
om flera
männskilga
rättigheter och jämföra dessa med hur de efterlevs i Panam.
•Jag
kan berätta med många
detaljer om
flera
media och hur de sprider infromation
och nyheter I Sverige, detta jämför jag med hur
media fungerar
i Panam.
.