tisdag 10 maj 2016

Hunger Games - Samhällskunskap med en tvist...

Dags att runda av SO/NO för detta läsår. Kroppen har varit ett fantastiskt arbete och jag har fått se och uppleva många väldigt bra presentationer! Allt är bedömt och finns ute i Dexter.

De områden vi kommer beröra i samhällskunskapen är, politik, mänskliga rättigheter, medier & opinion samt regler & lagar. Detta blir genom några läsläxor av faktatexter, där eleverna ska formulera frågor till den text de läst. Vi tittar på en del faktatext gemensamt här i skolan på storbilden. Vi diskuterar och resonerar massor i gruppen. Framförallt så kopplar vi allt detta till en av världens mest lästa ungdomsböcker - Hungerspelen. Den läser jag som högläsningsbok, efter varje kapitel sammanfattar vi kring just punkterna politik, mänskliga rättigheter, medier och opinion samt regler & lagar. Detta har jag haft som tradition i årskurs fem i ganska många år nu och det är alltid lika uppskattat. (Ni får gärna dämpa suget där hemma över att se filmen, för de som ännu inte sett den populära filmen. Det är ju mycket mer spännande att höra boken här om man inte vet hela storyn innan...) Här kommer matrisen:
Om ni undrar vad Panam är, så är det namnet på landet i Hungerspelen.

Nivå 1
Jag vet att begreppen demokrati och diktatur finns.
Jag vet att det finns vissa lagar och regler i Sverige.
Jag vet att vi har en riksdag och regering i Sverige.
Jag vet att vi har olika rättigheter och skyldigheter i Sverige.


Jag vet att det finns olika medier som sprider information och nyheter.

Nivå 2
Jag kan beskriva några skillnader mellan demokrati och diktatur. Dessa beskriver jag med hjälp av Sverige och Panam.

Jag kan ge exempelnågon av Sveriges grundlagar och beskriva hur den fungerar i Panam.

Jag kan ge något exempel på hur Sveriges regering och riksdag jobbar och jämföra det med hur Panam styrs.

Jag kan ge exempelnågra männskilga rättigheter och jämföra dessa med hur de efterlevs i Panam.

Jag kan ge exempel någon media och hur de sprider infromation och nyheter I Sverige, detta jämför jag med hur media fungerar i Panam.

Nivå 3
Jag kan beskriva flera skillnader mellan demokrati och diktatur med många detaljer. Dessa beskriver jag med hjälp av Sverige och Panam.

Jag kan ge flera exempel på  Sveriges grundlagar med många detaljer och beskriva hur dess fungerar i Panam.

Jag kan ge flera exempel och detaljer på hur Sveriges regering och riksdag jobbar och jämföra det med hur Panam styrs.

Jag kan berätta med många detaljer om flera männskilga rättigheter och jämföra dessa med hur de efterlevs i Panam

Jag kan berätta med många detaljer  om flera media och hur de sprider infromation och nyheter I Sverige, detta jämför jag med hur media fungerar i Panam.







.