Detta ska eleverna träna och visa att de senare kan:
- Använda tal i enkel bråkform, 1/4 1/8 1/10
- Storleksordna bråktal och sätta ut dem på en tallinje
- Från delar till hela, 1/4 av 20st är 5st.
- Delar av antal - andelar, 3 av 9.
- Lösa problem med bråktal.
- Skapa egna problem med bråktal.
Hur ska vi lära oss och hur kommer bedömningen gå till:
- Genomgångar i helklass -
summativt, din delaktighet bedöms.
formativt, du får feedback på dina svar.
- Träna på rutinuppgifter -
formativt, vi rättar dina uppgifter och du tränar vidare.
- Problemlösningar med fyrfältslösningar -
formativt, du får muntlig och skriftlig feedback.
- Labbar i par eller grupper-
formativt, du får muntlig feedback på din förmåga att föra och följa resonemang.
- Läxor från Mattestegen-
formativt, vi rättar dina uppgifter och du tränar vidare.
- Diamantdiagnoser-
summativt, vi rättar dina diagnoser, du får veta ditt resultat.
Bilder från dagens labb i matematik.
.