med temat svenska författare. När jag planerade detta
arbete så försökte jag få med så många bitar som
möjligt från läroplanens centrala innehåll och givetvis
från kunskapskraven. Den pedagogiska planeringen ser
ut så här:
Planering
Syfte - varför ska vi arbeta med det här:
Svenska
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.
Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.
I undervisningen ska eleverna möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen.
Mål/förmågor:
Svenska
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitteratur /.../ för olika syften.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Eleven ska utveckla sin förmåga att urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Eleven ska utveckla sin förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll - det här kommer du få undervisning om:
Svenska
Läsa och skriva
Lässtrategier för att förstå och tolka texter /.../ samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
/.../ skriva, disponera och redigera texter /.../ med hjälp av dator.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare /.../
Stödord /.../ som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Berättande texter och sakprosatexter
Berättande texter /.../ för barn och unga från olika tider, från Sverige /.../. Texter i form av skönlitteratur /.../ dramatik /.../ som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
Informationssökning och källkritik
Informationssökning i några olika medier och källor /.../ via sökmotorer på Internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
- om hur man söker fakta, använder och granskarkällor och sammanställer information.
- om hur man gör en muntlig presentation.
- om hur man kan anpassa språket till uppgiften.
- att tolka och analysera skönlitteratur
Kunskapskrav
Svenska
E | C | A |
---|---|---|
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerade sätt. | Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt. | Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Genom att göra enkla, kronologiskasammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggandeläsförståelse. | Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse. | Genom att göra välutveckladesammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket godläsförståelse. |
Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett enkelt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen. | Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra utvecklade och relativt välunderbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen. | Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra välutvecklade och välunderbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen. |
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. | Eleven kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt förhållandevis god språklig variation. | Eleven kan skriva olika slags texter med tydligtinnehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. |
I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med visssäkerhet. | I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet. | I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med godsäkerhet. |
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enklaresonemang om informationens användbarhet. | Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då utveckladeresonemang om informationens användbarhet. | Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då välutveckladeresonemang om informationens användbarhet. |
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och vissanpassning till syfte och mottagare. | Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och relativt god anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med välfungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare. |
Du läser med flyt.
Du har en grundläggande läsförståelse och kan se tydligt framträdande budskap i litteratur skriven för ungdomar.
Du kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning och i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Du kan se ett par och förklara några typiska författardrag/ genre muntligt i grupp samt skriftligt.
Du kan tolka och granska källor på internet.
Du kan genomföra en skriftlig och muntlig presentation om din författare under 3 - 4 minuter.
Så här kommer vi att arbeta:
Vi kommer gemensamt att:
gemensamma genomgångar kring källkritik och informationssökning.
boksamtal i mindre grupper.
Din uppgift är:
läsa en bok
delta i boksamtal - Din uppgift är att samtala, ställa frågor och framföra egna åsikter angående boken du läser.
analysera din bok
diskutera källkritik
skriftligt presentera din författare - Din uppgift är att under 7 veckor samla fakta om en författare.Berätta om vem författaren är som person t ex vad hen bor, hur gammal hen är, intresse osv. Viktigast är dock att berätta om författarskapet! Vilken typ (genre) av böcker skriver författaren? Varför blev hen författare? Är det något tema som författaren ofta skriver om? .
muntligt presentera din författare. - Din uppgift är att under ca 3 minuter presentera din författare! Berätta om vem författaren är som person t ex vad hen bor, hur gammal hen är, intresse osv. Viktigast är dock att berätta om författarskapet! Vilken typ (genre) av böcker skriver författaren? Varför blev hen författare? Är det något tema som författaren ofta skriver om? Behöver du ”fylla ut tiden” kan du välja att läsa ett avsnitt ur din bok och motivera varför du valde just det stycket. Kanske en bra person- eller miljöbeskriving! Eller varför inte en helt vanlig händesle/situation från livet där vi alla kan känna igen oss!
Bedömning/ så visar du att du kan:
Formativt - genom att vi klargör kunskapskraven, du får respons och kan arbeta vidare
Genom att du läser med flyt
Genom att beskriva din upplevelse av läsningen
-hur du sammanfattar och återberättar
-hur du samtalar om, ställer frågor och framför egna åsikter om ämnen vi diskuterar utifrån böckerna.
Genom att söka och presentera information
-hur du använder skrivregler och stavningsregler vi gått igenom.
Genom att granska källor.
Genom att tolka och analysera text.
-hur du resonerar kring händelser, personer, miljöer och budskap i böcker.
Summativt - slutgiltig bedömning av dina kunskaper
Genom att redovisa med skriven text
Genom att redovisa muntligt
Som ni vet får inte eleverna betyg i årskurs fyra och jag bedömer
dem givetvis inte utifrån dessa kunskapskrav. (Dessa hänger bara
med från vår pedagogiska bedömningsplattform Dexter)
.